Je hebt er misschien weleens over gehoord. Orthomoleculaire voeding. Maar wat houdt dezeterm nu eigenlijk precies in?

In 1968 introduceerde prof. dr. Linus Pauling, chemisch ingenieur en hoogleraar, de orthomoleculaire geneeskunde. De term orthos komt uit het Grieks en betekent juist, recht, goed of gezond. Moleculair heeft betrekking op molecuul. De orthomoleculaire voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen van optimale hoeveelheden voedingsstoffen te voorzien.

Het is een studie naar de werking van micro- en macrovoedingsstoffen in ons lichaam om een goede gezondheid in stand te houden. Behalve vitaminen en mineralen zijn de juiste aminozuren (de bouwstenen van eiwitten), vetzuren, fytonutriënten (plantenstoffen) en niet te vergeten water de stoffen waar het om draait. En wel in de juiste verhoudingen.

De orthomoleculaire voeding is dus gericht op een optimale beschikbaarheid creëren en in stand houden van alle moleculen die het organisme nodig heeft om te kunnen functioneren en gezond te blijven. De orthomoleculaire voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen in optimale hoeveelheden te voorzien van de benodigde voedingsstoffen (daarom is deze voedingsleer ook zo belangrijk voor mijn werk als Natuurvoedingsadviseur). Het vernieuwen van cellen, dus een goede celopbouw, is noodzakelijk om allerlei ziekten buiten de deur te houden. Een beschadigde cel vernieuwt zich, maar blijft beschadigd als de voeding onvolwaardig is.

De orthomoleculaire voedingsleer maakt gebruik van de kennis uit de biochemie, waarbij de celstofwisseling ontrafeld wordt. De Griekse arts Hippocrates (460 voor Christus) kwam al met de uitspraak: “Uw voeding is uw geneesmiddel, uw geneesmiddel is uw voeding.” Wij beschouwen Hippocrates als de grondlegger van de reguliere én complementaire (alternatieve) geneeskunst.

Waarom is deze voedingsleer nodig?

Onze levensomstandigheden zijn veranderd. De kwaliteit van onze voeding is verminderd door milieuvervuiling en diverse verwerkingsprocessen. Deze achteruitgang van de dagelijkse voeding heeft onze gezondheid geen goed gedaan. Het heeft geleid tot lichamelijke en geestelijke aandoeningen.

Hoe vaak zeggen we niet “Ach, kanker of reuma zit in mijn familie”? Maar leg je daar niet te snel bij neer. Binnen de complementaire geneeskunde is men van mening dat de erfelijkheidsfactor tot 20% gereduceerd kan worden. Er zijn zelfs al specialisten binnen deze vakgroep die ervan overtuigd zijn dat sprake kan zijn van een reductie van de erfelijke factor tot 0%. Door bewust om te gaan met de dagelijkse voeding kunnen we voor een deel de eigen verantwoording oppakken.

Uiteraard zou het voor ons allemaal beter zijn om preventief te werk te gaan, waardoor kwalen

en ziekten buiten de deur blijven. Maar als hiervan geen sprake is, is ook curatief veel te bereiken. Men kan het roer omgooien. Is het gemakkelijk? Dat zeker niet. We zitten vaak vastgeroest in een bepaald voedingspatroon en daarnaast zal de omgeving een grote rol spelen. Want ook al ben je er zelf van overtuigd dat een opbouwend patroon werkt, de omgeving kan hierop heel anders reageren en zal er zeker in het begin vaak sceptisch tegenover staan.

De verantwoording nemen voor je eigen gezondheid is mogelijk. Uiteraard zal ik in mijn begeleiding hoofdzakelijk spreken over de celopbouwende voeding. Maar de stressfactoren in ieders leven spelen net zo goed een grote rol bij de gezondheid. Iemand die een stressvolle functie bekleedt, zal door een goed natuurlijk en orthomoleculair voedingspatroon de stress beter de baas kunnen blijven. Maar het blijft wel de vraag of het op den duur haalbaar is bij zó veel stress optimaal gezond te blijven! Zie in dit beeld ongezonde voeding, ofwel celafbrekende voeding, ook als stressbron. En dan kan een stuk kaas al ongezond zijn voor diegene die lijdt aan hoofdpijn of van wie het slijmvlies in de luchtwegen niet goed is opgebouwd.

Er zijn drie stappen in het proces om het voedingspatroon aan te passen:

  1. Bewustwording van het feit dat voeding maakt wie we zijn of willen zijn
  2. Kennis vergaren van de juiste voeding
  3. Toepassen van de kennis, ofwel het stapsgewijs invoeren van een dagelijks orthomoleculair voedingspatroon

Van de rabbijn-arts Maimonides (1135-1204) is de uitspraak: “Geen enkele ziekte die door een dieet kan worden genezen, dient met andere middelen te worden behandeld.” Het woord dieet heeft voor velen een negatieve klank gekregen. Bij orthomoleculaire voeding is het woord voedingspatroon beter van toepassing. Dat heeft namelijk geen tijdelijk karakter, maar duidt op een omslag in het denken en voeden om het lichaam op te bouwen en goed te onderhouden. Doorzettingsvermogen is nodig om voedingsgewoonten te doorbreken. Zodra verbetering voelbaar of zichtbaar is, is doorzetten eenvoudiger. Motivatie speelt hierbij uiteraard een cruciale rol.

Ons welzijn wordt sterk bepaald door wát we eten en hóé we eten. Veel mensen merken de symptomen van het eten van verkeerde bouwstoffen niet eens meer op. Een voorbeeld is geraffineerde suiker en meelproducten nuttigen. Dat veroorzaakt een onbehaaglijk gevoel en onrustig gedrag. Het zorgt op den duur voor een laag energieniveau. Men is vaak vergeten hoe het voelt om vol energie wakker te worden en de hele dag energiek te blijven. Of hoe het voelt om vrij te zijn van spanningen in het lichaam of geest. Men denkt dat een opgeblazen gevoel na het eten normaal is of dat het gewoon is om afhankelijk van stimulerende middelen als koffie de dag door te komen.

Zo sluipen de symptomen van degeneratieve ziekten er ook in. Ziekten of symptomen van ziekten zijn reacties om aan te geven dat er iets mis is. Tegelijkertijd zijn ze een poging om het evenwicht te herstellen. Degeneratieve ziekten houden vaak verband met onze voedingswijze en stressfactoren. Voorbeelden van Westerse ziekten die zo ontstaan, zijn hypoglycemie, artritis, reuma en kanker. Ziekte is de laatste fase van een neergaande gezondheidstoestand. De eerste waarschuwingen zijn bijvoorbeeld vermoeidheid, gebrek aan energie, geestelijke verwardheid, geïrriteerdheid of maag- en darmstoornissen.

Laten we het volgende Chinese gezegde in ere herstellen: “De beste dokter staat in de keuken.”

Ik ben erg benieuwd hoe jij hier over denkt. Laat gerust je reactie hieronder achter.

En wil jij ook weten hoe je kan werken aan een optimale gezondheid? Kom dan eens langs voor een voedingsconsult.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bemineral-logo-60
skin-vignet-diap