Het is een bekend gegeven dat mensen die gaan afvallen eerst snel afvallen en daarna langzamer. Maar hoe komt dat nou? Daar zijn verschillende redenen voor.

In het begin verbruikt het lichaam vooral de voorraad glycogeen in de spieren. Dit is onze energievoorraad in de vorm van koolhydraten die weer omgezet kunnen worden in glucose als we snel energie nodig hebben.

Vochtverlies

Omdat 1 deel glycogeen 3 delen water bindt, gaat dat samen met veel vochtverlies. Dit leidt tot

een hoger gewichtsverlies dan op grond van het dieet verwacht wordt.

We hebben gemiddeld 1,5 tot 2 kilo aan glycogeen in onze spieren opgeslagen. Samen met het vochtverlies kan dit wel 6 tot 8 kilo aan gewichtsvermindering geven. Maar het gaat hier dus puur om vochtverlies.

 

 

De ervaring leert dat het dieet na een paar weken minder strikt wordt gevolgd, waardoor het afvallen minder snel gaat.

Naarmate het gewicht afneemt, neemt de basaalstofwisseling af, waardoor de energiebehoefte daalt. Daardoor wordt het gewichtsverlies na verloop van tijd kleiner. Daar komt bij dat bij het afvallen ook een deel spiermassa verloren gaat. Spiermassa is weefsel met een hogere verbranding.

Combinatie met lichaamsbeweging

Wordt het dieet gecombineerd met veel lichaamsbeweging, dan moet er ook rekening mee worden gehouden dat dat leidt tot spiervorming. Dit brengt gewicht met zich mee, waardoor het afvallen per saldo minder snel gaat.

Vetweefsel wordt verbrand, terwijl er tegelijkertijd zwaarder spierweefsel ontwikkeld wordt. Dat is een goede zaak, ook al omdat spierweefsel meer energie verbruikt, maar het lichaamsgewicht zal er dus niet zo snel lager door worden.

 

 

Gezond afvallen

Gezond afvallen wil vooral zeggen: geleidelijk afvallen. Belangrijk is dat het lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Het afvallen is dan ook langer vol te houden. Daarom is een gezond dieet dat een beperkte hoeveelheid calorieën levert, een goede keus.

Een gemiddeld gewichtsverlies van een halve kilo per week is een goede maat. Daarvoor moet het lichaam per dag 500 kilocalorieën 

minder binnenkrijgen dan het nodig heeft, of meer verbranden.

Gaat het om meer dan 500 kilocalorieën minder, dan is er een risico dat de spieren meer afnemen dan wenselijk is. Bovendien is een streng dieet vaak onevenwichtig van samenstelling en moeilijk vol te houden.

Bij mensen met fors overgewicht kan tot een kilo per week afgevallen worden. Zij zullen in verhouding meer vetweefsel verliezen dan slanke mensen.

Deel jij ook de ervaring dat je in het begin ook sneller afviel, dan nu?

Belangrijk is vooral dat je niet opgeeft.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bemineral-logo-60