De zon werkt positief op ons humeur en een zongebruinde teint geeft een heerlijk gevoel, maar onze huid is er minder blij mee. UVA- stralen drogen haar uit en zorgen voor vroegtijdige huidveroudering, terwijl UVB- stralen de huid kunnen verbranden. Het aantal zonneproducten is de laatste jaren explosief gegroeid en ook de voorlichting omtrent de risico’s van de zon is veel beter geworden. De consument is beter geïnformeerd dan ooit, maar de diversiteit in producten die de huid beschermen is ook groter dan ooit tevoren. Het is dus zaak zoveel mogelijk kennis te vergaren. In deze blog vind je de belangrijkste feiten en do’s en don’ts over ‘de zon op je huid’ op een rij.

UVA
De zon zorgt voor licht en warmte, bevordert de aanmaak van vitamine D en heeft een opbeurende werking. De verschillende (elektromagnetische) stralen die van de zon uitgaan, hebben allemaal een ander effect op de huid. UVA- en UVB- stralen dringen op uiteenlopende niveaus in de huid. UVA-stralen zijn langer dan UVB- stralen en bereiken daardoor de lederhuid. UVA veroorzaakt stress in de huid. Hierdoor ontstaan vrije radicalen, die de cellen en hun DNA aanvallen en de belangrijkste oorzaak zijn van vroegtijdige huidveroudering. Wanneer collageen- en elastinevezels in de lederhuid worden aangevallen, beschadigt ook het ondersteunende bindweefsel. Hierdoor versnelt het huidverouderingsproces en verschijnen er eerder rimpels.

UVB
UVB-stralen worden tegengehouden in de hoornlaag en komen daardoor in principe niet verder dan de opperhuid. Ze stimuleren hier de aanmaak van melanine, het pigment dat zorgt voor de bruine teint. Anderzijds zijn UVB-stralen verantwoordelijk voor zonnebrand en allergische reacties van de huid. UVB kan het DNA van de cellen aantasten en is daarmee gevaarlijke straling. Beschadiging van het DNA in het hart van de huidcellen, kan leiden tot het ontstaan van melanomen (kwaadaardig woekeringen in de huid).

Zelfbescherming
De huid is tot op bepaalde hoogte in staat zichzelf te beschermen tegen de zon. De hoornlaag verdikt en de melanine die wordt aangemaakt in de opperhuid vormt ook een natuurlijke, zij het beperkte, bescherming tegen UVA- en UVB- stralen. Daarnaast zorgen anti- oxidanten, samen met bepaalde enzymen en proteïnen, voor bescherming en herstel van de huid. Maar: het is niet genoeg. De huid heeft hulp nodig van buitenaf. Hulp in de vorm van beschermingsproducten.

SPF
De belangrijkste factor bij het adviseren van een zonneproduct is SPF (Sun Protection Factor). Hoe hoger de factor, hoe langer de gebruiker in de zon kan blijven zonder rood te worden. Wanneer iemand zonder bescherming na vijf minuten zonnen rood wordt, kan hij met SPF8 40 minuten in de zon (8 x 5 minuten). Daarna is het zaak uit de zon te gaan of opnieuw te gaan smeren. Antizonnebrandcrèmes moeten een half uur vóór het zonnen worden aangebracht. Om klanten de juiste SPF te kunnen adviseren, moet eerst het huidtype worden bepaald. De gevoelige huid die snel verbrandt en moeilijk bruin wordt, heeft een SPF15 tot 20 nodig. De huid die nauwelijks bruint, is gebaat bij SPF15. Huidtypen die soms verbranden en langzaam bruin worden, kunnen volstaan met een SPF6 tot 8. SPF4 is geschikt voor mensen die zelden verbranden en altijd bruin worden, of voor de huid die al gebruind is. Wanneer je gaat zonnen, duurt het een dag of drie voordat de melanineproductie op gang komt. Bovendien duurt het twee dagen voordat de zongebruinde teint het huidoppervlak heeft bereikt en zichtbaar is. Hoewel de huid na het zonnen een mooi kleurtje kan hebben, is dit vaak na enkele uren weg, om pas de volgende dag of de dag erna zichtbaar te worden.

UV-index en zonkrachtgetal
Ieder huidtype heeft een eigen zogeheten ‘zonkrachtgetal’. Wanneer ik het huidtype (in dit geval fototype) vaststelt, kan ik je een persoonlijk zonkrachtgetal meedelen. Het KNMI geeft in de zomer iedere dag de zonkracht aan in een UV-index van 0 tot 10. Om te weten hoe lang iemand in de zon mag blijven, deel je het persoonlijke getal door de UV-index.
Huidtype 1: zonkrachtgetal 60
Huidtype 2: 100
Huidtype 3: 200
Huidtype 4: 300
Wanneer de UV-index bijvoorbeeld 6 is, kan iemand met huidtype 1 niet meer dan 10 minuten onbeschermd in de zon (60:6). Handig weetje om aan je mee te geven dus. Tussen 12 en 15 uur is de zon het sterkst en kan iedereen beter de schaduw opzoeken.

Filter voor iedere dag
Hoewel zonnebescherming voor het lichaam in principe alleen nodig is wanneer iemand gaat zonnebaden, worden de lichaamsdelen als de handen, de hals, het decolleté en natuurlijk vooral het gezicht, het hele jaar door blootgesteld aan UV- straling. Zonder bescherming kan de straling, ook wanneer de zon niet schijnt, op termijn schade berokkenen. Vandaar dat steeds meer producten voor de dagelijkse huidverzorging een zonnefilter bevatten.

Zonneallergie
Veel mensen reageren overgevoelig op de zon en ontwikkelen een allergische reactie. De meest voorkomende zonneallergie is de zogeheten Mallorca-acne, een vorm waarbij kleine, jeukende vochtblaasjes op de huid ontstaan. Het gebruik van vetvrije zonnecrème of –lotion is hierbij het beste advies. De oorzaak kan namelijk een combinatie zijn van het zonlicht én een te vet beschermingsproduct. Een andere vorm van zonneallergie uit zich in de vorm van jeukende en vaak pijnlijke, rode vlekken en zwellingen met een grillig patroon. In dit geval is het beste advies: uit de zon blijven. Is dat niet mogelijk, dan adviseer ik een verzachtende beschermingslotion met een hoge SPF.

Kwetsbare plekjes
Plekken waar de huid dun en kwetsbaar is, moeten extra goed beschermd worden. Vooral de oogleden en de lippen zijn gevoelig voor verbranding, terwijl juist deze vaak worden vergeten. Met koortslippen en pijnlijke oogleden tot gevolg. Ik adviseer altijd voor deze kwetsbare plekjes een speciale beschermingsstick met een hoge SPF te gebruiken.

Zonnekapitaal
De huidcellen hebben een geheugen, waardoor ze de keren dat de huid verbrand is geweest, onthouden. Dat is lastig, want ieder mens kan slechts een bepaalde hoeveelheid zon in zijn leven incasseren zonder hiervan ernstige gevolgen te ondervinden. Dit heet zonnekapitaal. Je zonnekapitaal is genetisch bepaald. Wanneer het ‘op’ is, kan het DNA blijvend beschadigen en kan de huid op latere leeftijd witte vlekken gaan vertonen of helemaal niet meer bruin worden. Vooral de hoeveelheid UV- straling waaraan iemand voor zijn 16e jaar heeft blootgestaan, is op latere leeftijd bepalend. Mede hierom is het voor kinderen uitermate belangrijk dat ze zo min mogelijk aan de zon blootstaan en extra goed beschermd worden. Tot het vierde jaar is de hoornlaag bij kinderen niet genoeg ontwikkeld om zichzelf te beschermen tegen UV- straling. Bovendien maakt hun huid nog te weinig beschermend pigment aan.

Na het zonnen
Praktisch alle zonnebescherming bevat vochtherstellende en kalmerende ingrediënten die door de zon gestreste huid helpen herstellen. Dat geldt uiteraard ook voor aftersunproducten. De functie van aftersun is echter vooral de huid verkoelen. Normale bodycrèmes en –lotions kunnen de huid afsluiten en houden de warmte juist vast. Een goed aftersun product verkoelt en verzacht de huid, hydrateert en herstelt de vochtbalans en voorkomt vervellen van de huid. Bovendien hebben steeds meer aftersuns een positieve invloed op de intensivering en verlenging van de bruine teint. Want
-veilig- bruin worden, daar draait het per slot van rekening allemaal om.

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.Nancy is dé Huidexpert van Limburg in innovatieve huidverbetering en huidverjonging.Met haar 3 pijlers van behandelingen, cosmetica en voeding maakt zij een speciaal op maat gemaakt plan op basis van jouw DNA.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bemineral-logo-60
skin-vignet-diap