Pompoenen, we zien ze nu volop. In allerlei vormen en maten. En heel gezond.

Wist je dat pompoen familie is van de komkommer en courgette? Dat had je vast niet gedacht.

Pompoen zit boordevol vitamines, mineralen en vezels. Zoals vitamine C en E, ijzer, calcium.
En de oranje kleur dankt hij aan bètacaroteen dat in het lichaam omgezet wordt in Vitamine A. Wat tevens heel goed is                                                                                  voor je huid en je ogen.

Pompoensoep

Pompoensoep is misschien wel een van de makkelijkste gerechten om te maken en tevens ook de meest bekende.

Van pompoen kan je ook heel makkelijk een stamppot maken of als blokjes door een gerecht verwerken. Het smaakt heerlijk zoet.

Hoe maak je pompoensoep

Ingrediënten:

  • 1 kleine hokkaido (ronde, oranje) pompoen
  • 3 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 1250 ml kippenbouillon
  • klontje boter
  • peper en zout
  • pompoenpitten/zonnebloempitten

Bereidingswijze:

  • Snipper de ui
  • Snijd of pers de knoflook fijn
  • Was de pompoen en snijd deze in stukken
  • Zet een grote soeppan met een klontje boter op middelhoog vuur
  • Fruit de ui en knoflook ongeveer 2 minuten of totdat ze glazig zijn
  • Voeg de pompoen toe en roerbak 2 minuten
  • Voeg 1250 ml  kippenbouillon toe
  • Breng aan de kook en laat minimaal 20 minuten koken
  • Verhit ondertussen een koekenpan op hoog vuur en rooster de pitten zonder olie of boter op hoog vuur totdat ze beginnen te ploffen
  • Haal uit de pan en bewaar apart
  • Als de 20 minuten voorbij zijn pureer je de soep met een staafmixer of in de blender
  • Mocht de soep te dik zijn, dan kan je nog wat water toevoegen
  • Breng op smaak met peper en zout
  • Verdeel de soep in kommen en garneer met de pitten
  • Eet smakelijk!
Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional