Er zijn legio oorzaken voor een slechte huid. Oorzaken die uiteindelijk zelf ernstige huidproblemen kunnen opleveren, zoals bijvoorbeeld acne of eczeem. Ik ben van mening dat je huidklachten echt kunt verbeteren door de juiste voeding.

Een gezonde huid is stevig, strak, glanzend, heeft een gezonde kleur, weinig rimpels, geen oneffenheden en is niet vochtarm of schilferig. Ook een slechte huid herkennen we snel. Een slechte huid kan vele oorzaken hebben. De huid verklapt veel, een slechte huid kan een teken zijn van lever- en darmproblemen, een te kort aan voedingsstoffen, ongezonde voeding, teveel zon of zonnebank, verzuring,  te veel afvalstoffen, verkeerde cosmetica, stress of roken.

 

Voeding en stress

Als we de huid willen verbeteren, moeten we van binnen naar buiten werken. Als er binneninons lichaam al iets ‘mis’ is, dan reageert de huid daar op. We kunnen de huid verbeteren door het immuunsysteem te versterken, de hormoonhuishouding te verbeteren, de darm- en leverflora te herstellen, te ontgiften, te ontzuren en natuurlijk met een ondersteunende gezichtsbehandeling. Dit proces van verbetering kan volgens mij wel vier maanden duren. De huid vernieuwt zich in een maand, maar het duurt vier maanden om op celniveau verandering aan te brengen. In het begin kan de huid zelfs verslechteren, om vervolgens aan het verbeteringsproces te beginnen. Slechte voeding en stress zijn volgens mij funest voor onze huid. Koffie, alcohol, ongezonde voeding, geraffineerd voedsel en teveel verzadigde vetten en transvetten zijn niet goed voor de huid. Dit alles beïnvloedt op negatieve wijze onder andere het bindweefsel, de collageen, de lever en de darmen en dat zie je aan de huid. Vooral stress kan voor grote problemen zorgen. Stress is slecht voor de werking van de darmen, de bijnieren, de schildklier en de lever. De huid wordt ook als opslag van afvalstoffen gebruikt. Dus als de lever, nieren en darmen niet goed werken, dan werkt dat door in de huid. Huidklachten kunnen dan ook een teken zijn dat de ontgiften stagneert. Er blijven dan te veel afvalstoffen of gifstoffen achter in het lichaam.

Lever en darmen

De lever en darmen moeten dus goed werken om het lichaam te kunnen ontgiften. Ontgifting via de lever heeft drie fases. Fase een is via de lymfe, zweet en urine. Als dit niet goed verloopt, dan is er fase twee, de ontstekingsfase, waardoor er huidklachten ontstaan. Fase 3 zorgt er dan uiteindelijk voor de reststoffen van ontstekingen en afvalstoffen worden opgeslagen in het onderhuidse bindweefsel. Dit zorgt uiteindelijk ook voor beschadigde darmen.  Maar beschadigde darmen kunnen bijvoorbeeld ook ontstaan door medicijnen, infecties, chemische stoffen, ongezond eten of een allergie, schimmels, parasieten of bacteriën. Als je een beschadiging hebt aan de darmbarrière, die bestaat uit de darmbacteriën en slijmvliezen, dan komt er van alles in de bloedbaan terecht, raakt de lever overbelast en kunnen er  ook weer huidklachten ontstaan. Het is daarom bij huidklachten goed om het darmprotocol te bekijken. Is er sprake van histamine, allergie, candida of parasieten? Zo ja, dan moet je dit eerst tegengaan. Is er sprake van maagzuur? Dan moeten we dat zien te herstellen. Daarna gaan we kijken naar de juiste voeding.

 

Eczeem en acne

Hoe kun je onder andere eczeem van binnenuit verminderen.

  • Darmprotocol nagaan
  • Voedselallergie test
  • Darmflora opbouwen; glucosamine, msm en probiotica
  • Omega 3 en GLA
  • Veel vezels en groente en fruit
  • Rode palmolie

Ook voor acne is er de juiste voeding te vinden. Het hebben van acne kan vele redenen hebben. Zo kan er sprake zijn van een allergie, een teveel aan afvalstoffen, verzuring en een ongezonde suikerspiegel. Ook hier kan stress weer een oorzaak van zijn. Stress beïnvloedt de bijnieren. Hierdoor komen androgenen vrij. Dit verhoogt de talgproductie en cellen verhoornen sneller. Hierdoor verstoppen de talguitgangetjes sneller en krijg jet last van verstopte poriën en puistjes. Zo kun je acne van binnenuit verminderen:

  • Ontgift je lichaam
  • Pas het zuren-basen balans dieet toe
  • Eet veel groente en fruit
  • Eet volkoren graanproducten
  • Laat suiker en witte bloem staan
  • Drink zuiverde theesoorten
  • Zorg voor voldoende vitamine A, D, E en K

Rimpels

Het krijgen van rimpels is een natuurlijk proces dat bij veroudering hoort. Rimpels kunnen door meerdere factoren ontstaan, zoals gewoonte rimpels maar kunnen ook wijzen op een disbalans in de organen. Volgens mij kunnen we bepaalde rimpels dan ook verminderen met de juiste voeding. Aan de vorm van rimpels kan ik zien wat iemand verkeerd doet. Heeft iemand verticale rimpels? Dan eet degene teveel dierlijke producten. Horizontale rimpels wijzen op teveel suiker, vet en vocht. Verticale rimpels tussen de ogen wil zeggen: teveel vet, vlees, specerijen en het duidt vaak op een leverprobleem. Wat moeten we doen en eten om rimpels te verminderen?

  • Je moet je lichaam ontgiften
  • Zorgen voor voldoende vitamine A, C, D en E
  • Goede vetzuren eten, zoals vis
  • Superfoods, groente en fruit
  • Alleen volkoren producten eten en extra glucosamine nemen

Rimpels ontstaan ook door roken of bezoek aan de zonnebank. Dit gedrag dient men natuurlijk te stoppen.

Verzurende producten

Gezonde voeding is de basis voor een gezonde huid. Ontgift je lichaam, vermijd welvaartsvoedsel, let op je zuren-basen balans, drink veel water of kruidenthee en eet veel gezonde omega vetzuren. Je komt volgens mij tot een goede zuurbalans door 70% basisch voedsel te nemen en 30% verzurend voedsel. Basisch zijn: kruidenthee, groente, kruiden, kokos, fruit en maïs. Verzurend zijn: noten, pitten, zaden, volkoren graan en peulvruchten en dierlijke producten. Extreem verzurende producten kun je beter niet eten of drinken: kunstmatige zoetstoffen, varkensvlees, zwarte thee, frisdranken, fastfood, witte bloem, alcohol, suiker en koffie.

Laatste tips

Als laatste wil ik het belang van biologisch voedsel benadrukken. Er zit dan geen antibiotica inde dierlijke producten, het is niet genetisch gemanipuleerd, bevat meer voedingstoffen, meer levensenergie, niets is kunstmatig, het is puur en eerlijk, dus krijgen we zelf zo min mogelijk schadelijke stoffen binnen. Als het lichaam toch verzuurd is, dan zie je dat aan de nagels die snel breken, acne en steenpuisten, vermoeidheid, droge huid, eczeem, cellulite, dof haar. Verzuring kost het lichaam namelijk mineralen als magnesium, calcium, natrium, ijzer en zink. We kunnen ons het beste houden aan de 80/20 regel: 80% van wat je eet moet gezond zijn, 20% mag ook wat minder gezond zijn. Vermijd in ieder geval snelle koolhydraten: witte suiker, witte bloem en witte rijst. En eet veel volkoren- en graanproducten en als je vet eet, dan onverzadigd, want onverzadigd vet beschermt tegen huidontstekingen, verbetert het immuniteitssysteem je voelt je gezond en vitaal, het voorkomt verstopte poriën, het helpt lichaam ontgiften en je huid wordt er soepel en zacht van.

Wat de huid nodig heeft:

  • eet twee stuks fruit per dag
  • eet dagelijks 300 tot 400 gram groente
  • dagelijks een smoothie met superfoods
  • matig vlees en alleen biologisch
  • eet veel onverzadigde vetten
  • eet volkoren en graanproducten
  • noten, zaden en pitten
  • eet veel vette vis
  • drink 1,5 liter water, kruidenthee of groentesap
Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bemineral-logo-60