Altijd ben ik al geïnteresseerd geweest in voeding, ook vanuit mijn vak als schoonheidsspecialiste. Ik heb een opleiding gevolgd in orthomoleculaire voedingsleer en ik heb deze kennis steeds meer in mijn adviezen geïntegreerd. Nog steeds ben ik verbaasd over de resultaten die ik samen met mijn klant kan bereiken. 

De koortslip

Een koortslip kan nog wel eens voor problemen zorgen. Deze wordt veroorzaakt door het herpesvirus, een erg vaak voorkomende besmetting. Het is erg makkelijk dit virus op te lopen en als we eenmaal besmet zijn geraakt, dan blijven we er helaas de rest van ons leven mee rondlopen. De symptomen, blaasjes, komen en verdwijnen op onregelmatige tijdstippen. In periodes dat ons immuunsysteem verzwakt is, komen de symptomen vaker op. We kunnen echter door een juiste balans in ons dieet wel de kans op uitbraken verminderen.

Arginine

Volgens de laatste onderzoeken is voeding die rijk is aan het aminozuur argirine verantwoordelijk voor frequentere en hevigere herpessymptomen bij sommige mensen. Arginine is een aminozuur dat ons lichaam nodig heeft om snel te herstellen van blessure en dat helpt onze bloeddruk te verlagen. Het is dus belangrijk dat we voldoende van deze stof binnenkrijgen via ons dieet.

 

 

“Herpes komt heel veel voor”

Het herpesvirus gebruikt dit aminozuur echter om te kunnen groeien, zich te vermenigvuldigen en actief te worden. Herpes komt heel veel voor. De meeste mensen beseffen niet dat ze met het virus rondlopen, omdat ze zelden of nooit last hebben van uitbraken, tot wel 80% van de bevolking met een (latente) HSV-1.

Hoewel het geen goed idee is voor al deze mensen om een dieet te gaan volgen dat arm is aan argirine is er wel iets anders dat ze kunnen doen om te voorkomen dat dit aminozuur het herpesvirus stimuleert. Ze kunnen de argirine in hun lichaam in balans brengen met lysine.

Lysine

Lysine is een aminozuur dat verschillende functies in ons lichaam vervult. Het is geconcentreerd

in spierweefsel, helpt bij absorptie van calcium vanuit het maagdarmkanaal, bevordert de botaanmaak en de vorming van collageen.

“Het gemiddelde westerse dieet bevat tussen de zes en tien gram lysine per dag”

Vitamine C is nodig bij de omzetting van lysine in de actieve, opneembare vorm. Arginine en lysine beconcurreren elkaar bij de opname vanuit het maag-darmkanaal. Wanneer er voldoende lysine is, dan zal het de opname van arginine effectief verminderen. Op die manier zal het de activering van het herpesvirus onderdrukken.

Uit verschillende studies is gebleken dat lysine, indien het in voldoende concentraties in ons dieet aanwezig is, zorgt voor minder frequentie en minder hevige uitbraken van herpes.

Het gemiddelde westerse dieet bevat tussen de zes en tien gram lysine per dag. Maar een mediterraans dieet bijvoorbeeld, is veel rijker aan lysine doordat het veel groenten, fruit, kaas, yoghurt en vis bevat. Het beste is dus te kiezen voor een dieet dat een goede balans tussen lysine en arginine biedt. Als je geen last hebt van hartproblemen of overgewicht, valt het ook aan te raden eerder te kiezen voor volle, organische zuivelproducten dan voor de magere varianten.

“Met name voeding met felle kleuren (pigmenten) bevat veel antioxidanten”

Als je het moeilijk vindt om in het dieet de juiste balans aan te brengen dan kan je er eventueel ook voor kiezen om een lysinesupplement te nemen. Daarnaast is het natuurlijk zaak om het immuunsysteem te versterken. Hier hebben we onder andere antioxidanten voor nodig uit onze voeding.

Daarom: eet zoveel mogelijk rauwe groenten in plaats van doorgekookte groenten. De voedingswaarde van rauwe groenten is hoog. De vele antioxidanten beschermen de cellen in je immuunsysteem.

“Vers heeft de voorkeur boven blikgroente”

Eet ook zoveel mogelijk verschillende kleuren groente. Vooral donkergekleurde groente zoals boerenkool en broccoli zijn erg goed. Vers heeft de voorkeur boven blikgroente. Ook fruit versterkt de weerstand van het lichaam. Bosbessen en frambozen hebben een hoog antioxidant gehalte en minder fructose dan andere soorten fruit.

“Vitamine C is een krachtig antioxidant”

Met name voeding met felle kleuren (pigmenten) bevatten veel antioxidanten. Boven de 150.000 zitten kruidnagel, kaneel, geelwortel en oregano. Alle vier zijn dit veel gebruikte kruiden in de Ayurvedische keuken. Verder hebben met name noten, kruiden, bessen en cacao zeer hoge waardes. Doe hier je voordeel mee: gebruik zoveel mogelijk verse kruiden in je maaltijden. Daarnaast kan het immuunsysteem versterkt worden door voedingssupplementen. Vitamine C is een krachtig antioxidant. Ik adviseer 1000 mg Vitamine C per dag. Omdat wij niet in staat zijn om onze eigen vitamine C aan te maken in tegenstelling tot onze hond of kat en de meeste andere dieren zijn wij voor deze vitamine aangewezen op onze voeding.

“Niet te vergeten: humor is zeker zo belangrijk”

Andere goede antioxidatieve voedingsstoffen zijn vitamine A en E, provitamine caroteen, spoorelementen als selenium en zink, bioactieve stoffen als flavonoïden, ginseng, alfaliponzuur, Q-10 en astaxanthine. Kortom: een gezonde voeding met veel kleur, eventueel aangevuld met een goed supplement geeft ondersteuning aan een gezond immuunsysteem. Daarnaast is een gezonde levensstijl, zoals voldoende water drinken, rust afwisselen met voldoende lichaamsbeweging, zon en niet te vergeten humor zeker zo belangrijk!

Welke voedingsmiddelen bevatten een goede verhouding arginine/lysine?

  • Yoghurt (volle)
  • Boter
  • Melk (volle)
  • Eieren
  • Veel vruchten zoals: avocado, mango, abrikozen, vijgen, peren, appels en tomaten
  • Kip, rund en lamsvlees
  • Groenten
  • Zaden (zonnebloempitten)

Welke voedingsmiddelen bevatten veel arginine?

  • Chocolade
  • Noten: alle noten zijn rijkaan arginine maar in het bijzonder pindanoten en amandelen. Ook pindakaas kan je het beste vermijden.
  • Linzen
  • Bonen en sojabonen
  • Vis en zeevruchten, in het bijzonder tonijn, zalm en garnalen; ander vis bevat een redelijk ‘gezonde’ verhouding arginine/lysine
  • Tofu
  • Volkoren graanproducten
  • Knoflook
Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional