Nancy's Beautysalon 15Deze maand stond mijn salon met een groot artikel in het vakblad Podopost. Het vakblad voor het voetverzorgingsbedrijf. Hiervoor kwam redacteur Maureen Limpens langs in mijn salon voor een interview. Ik wil u dit artikel zeker niet onthouden.

John Frijters, hoofdredacteur van Podopost, zegt in zijn voorwoord het volgende:
“Ook leest u een artikel van Maureen Limpens over Nancy Peter, een gedreven vrouw met een eigen beautysalon in het Limburgse Vlodrop. Nancy is in haar werk zeer allround. Beautyverzorging avant la lettre, maar ook als pedicure heeft zij zich geschoold. Niet alleen haalde zij de certificaten Diabetische Voet en Reumatische Voet, maar in het najaar schoolt ze zich ook op tot medisch pedicure.
Daarnaast is Nancy’s BeautySalon aangemerkt als erkend leerbedrijf. Bovendien laat zij zien dat ze een uitstekende ondernemer is. Mede dankzij haar marketingachtergrond weet Nancy menig nieuwe klant aan zich te binden. Zo bewijst zij de kracht van het werken met sociale netwerken als Hyves en Facebook. Collega’s die haar enthousiaste verhaal lezen, raken zeker geïnspireerd door de werkwijze van deze vrouw.

Het artikel zelf:

Nancy Peter: “In de zomer nail art, in de winter edelsteenmassage”.

In het landelijke Limburg – ten zuidoosten van Roermond en vlak tegeNancy's Beautysalon 18n de Duitse grens – ligt tussen de wijde graslanden het dorpje Vlodrop. Aan de buitenrand van het dorp – met zo’n 2.000 inwoners – ligt Nancy’s BeautySalon. Klanten kunnen er terecht voor schoonheidsbehandelingen, pedicurebehandelingen en nog veel meer. “Ik wil mijn klanten een zo compleet mogelijk pakket aanbieden.”

Nancy Peter (29) werkte jarenlang op de salesafdeling van een groot marketingbedrijf, maar dat viel haar zwaar. Zo zwaar zelfs dat ze uiteindelijk in een Wajong-uitkering terechtkwam. “Ik kreeg via het UWV de mogelijkheid om me om te scholen. Een goede vriendin attendeerde me op de opleiding tot schoonheidsspecialist. Ze zei ‘waarom ga je dat niet doen, je bent altijd bezig met uiterlijk en make-up’. Zo had ik het nooit bekeken, maar het klopte wat ze zei. Ik ben toen in 2004 de opleiding tot schoonheidsspecialist bij IMKO gaan volgen.”
In 2007 start ze haar beautysalon. “Dat was in Echt in een appartement op de bovenste verdieping zonder lift en dus verre van ideaal. Mensen kwamen hijgend boven. Dat kon gewoon niet. Mijn man en ik zijn in 2008 op zoek gegaan naar een andere woning waarin ik ook meteen een praktijkruimte kon inrichten.” Echt kon dat niet bieden, Vlodrop wel. “Ik had nog nooit van het dorp gehoord, maar toen we hier op een zonnige middag door de weilanden reden, was ik meteen verkocht. Ik had de woning nog niet eens gezien.” Het huis bleek een grote garage plus uitbouw te hebben met daarin al een aanrechtblok. Het ombouwen naar een salon vergde voor de pedicure geen noemenswaardige aanpassingen.

Pedicure-opleiding

Nadat Nancy haar salon was gestart, wilde ze ook de pedicure-opleiding volgen. “Ik vond dat het erbij hoorde”, zegt ze stellig. Even aazelt ze. En dan vervolgt ze: “Ik zag er in het begin wel heel erg tegenop, want in Podopost zag ik altijd van die enge plaatjes staan van verwaarloosde voeten of voeten met open wonden.” Toch zette Nancy door. Ze volgde de tweejarige pedicure-opleiding via thuisstudie bij NHA. “Doordat ik het diploma voor schoonheidsspecialist al had, kon ik voor veel zaken vrijstelling krijgen, zoals voor de HAM-code, fysiologie en anatomie. Er bleven alleen nog twee theorie-examens over en de praktijk. Omdat ik mijn salon al had, heb ik veel kunnen oefenen, gewoon door mijn klanten gratis pedicurebehandelingen aan te bieden.” Nancy had al snel de smaak te pakken en haalde na haar opleidingen ook de aantekeningen Diabetische Voet en Reumatische Voet. “En in het najaar start ik met de opleiding Medisch Pedicure.”

Klanten kunnen niet alleen terecht voor schoonheids- of pedicurebehandelingen. Wie haar website bezoekt, ziet dat ze maar liefst veertien verschillende soorten massage biedt en daarnaast is ze ook actief op het gebied van afslankbehandelingen, nail art, hairstyling en visagie en heeft ze zich gespecialiseerd in permanente make-up. “Ik wil mijn klanten een zo compleet mogelijk pakket aanbieden.” Nancy's Beautysalon 11En ze blijft bezig: “Ik vind het ook zo leuk om te doen. Ik volg nu cursussen voor visagie en hairstyling, omdat ik veel bruidjes heb. Ook ben ik bezig met het EVC-traject schoonheidsspecialist niveau 4. Dan word je geschoold in bijvoorbeeld het behandelen van de mannenhuid of de donkere huid.”

Erkend leerbedrijf

Nancy’s BeautySalon is een erkend leerbedrijf, zowel voor de opleiding Schoonheidsspecialist als voor de opleiding Pedicure. “Van de opleiding Schoonheidsspecialist krijg ik soms wel vijftig aanvragen voor een stageplaats, maar ik kan maar twee stagiaires plaatsen.” Bij de voetverzorging ligt dat anders. “Ik sta bij het KOC op de lijst als erkend leerbedrijf en er is een tekort aan leerbedrijven in deze sector, maar toch krijg ik geen aanvragen van pedicures in opleiding. En dat vind ik jammer, want het is leuk om kennis over te dragen en voor de cursist is het leuk om ervaring op te doen in de praktijk.” Uit het begeleiden van leerlingen en cursisten haalt Nancy veel voldoening. “Ik ben ook docent voor de vakopleidingen Pedicure, Schoonheidsspecialist en Parfumerie bij het LOI en in april ben ik gestart met een groep leerlingen voor de praktijklessen bij het ROC in Amsterdam.”

Marketing

Toen de schoonheidsspecialiste/pedicure haar salon naar Vlodrop verhuisde, moest ze weer helemaal opnieuw beginnen. “Klanten zijn niet bereid om 15 km verder te reizen.” Ze folderde, stuurde persberichten naar kranten, adverteerde en hield een open dag. “Dat laatste viel tegen”, erkent ze. “Er kwamen maar zeven mensen. Maar desondanks begon het verhaal dat er een nieuwe salon was zich rond te spreken in het dorp. Ik heb me toen ook aangemeld voor de Schoonheidsbon bij het bedrijf DNP-marketing. Die doen aan telefonische verkoop. Ze bellen mensen op om bijvoorbeeld drie behandelingen ter waarde van € 70,- aan te bieden voor € 35,-. Daar zijn vijftig mensen op afgekomen.” Ook kreeg ze veel reacties – tijdens haar opleiding tot pedicure – op haar oproep voor modellen in een plaatselijke krant. “Die konden een gratis pedicurebehandeling krijgen. Een groot deel bleef daarna hangen als klant.”

Hoewel ze het ontkent, lijkt het toch of haar marketingachtergrond haar van pas komt. Ze trekt veel klanten via internet. “Marketing is veel meer dan je praktijk promoten. Ik heb een uitgebreide website. Daarnaast ben ik heel actief in sociale netwerken, zoals Hyves, Facebook en Twitter. Dat levert ook veel klanten op. Vooral via Hyves, daar heb ik zo’n 500 ‘vrienden’. Ik promoot er mijn aanbiedingen en schrijf twee à drie keer per week een nieuwe blog met info over schoonheid en verzorging.” Als ze in haar salon iets bijzonders heeft gedaan, maakt ze daar meteen foto’s van en plaatst die op de sociale fora. Zo staan er foto’s van visagie, hairstyling, nail art en pedicure. “Dat trekt de aandacht.” En met enige trots zegt ze: “Ik merk dat ik heel wat collega’s op ideeën breng door actief te zijn met social media. Die nemen dat over.”

KruisbestuivingNancy's Beautysalon 8

Nancy heeft nu ongeveer evenveel klanten voor een pedicurebehandeling als klanten voor een schoonheidsbehandeling. “En dat is leuk, want het is toch een ander type klant. Wel zie je dat iemand die komt voor een schoonheidsbehandeling en er achter komt dat ik ook pedicure ben, dat die dan zegt ‘oh, dat is goed om te weten, dan laat ik ook een keer mijn voeten doen’. En andersom gebeurt dat ook.”

Gevraagd naar haar motivatie voor het vak, vertelt de 29-jarige dat ze mensen graag wil helpen. “Veel klanten die hier komen, komen hier omdat ze een probleem hebben, bijvoorbeeld een ingroeiende nagel, een likdoorn, maar ook voor schoonheidsproblemen, zoals rimpels of pigmentvlekken. Het is zo mooi als je die mensen kunt helpen en als ze opgelucht, ontspannen en pijnvrij de deur uitgaan.”

Cosmetische voetverzorging

Op het gebied van cosmetische voetverzorging biedt ze haar klanten de voetverzorging aan, zoals ze de in de opleiding tot schoonheidsspecialist heeft geleerd. “De nagels knippen, de nagelriemen behandelen, voetmassage, en als extra doe ik er dan een voetscrub bij en een voetmasker, tot slot lak ik de nagels. Er zijn best veel klanten die geen problemen aan de voeten hebben, maar die het heerlijk vinden om een ontspannende behandeling te krijgen. In de zomer is er veel vraag naar cosmetische voetverzorging, zoals een french pedicure of nail art. Hoewel ze daar in een dorp als Vlodrop toch nog wel wat terughoudend in zijn. In de stad is er veel meer vraag naar. In de winter is er veel meer vraag naar edelsteenvoetmassage met warme edelstenen.”

Edelsteenmassage

Nancy's Beautysalon 10Een van de massages die Nancy aanbiedt, is de edelsteenmassage op de voeten. Dat is volgens haar een ideale manier om in de winter extra inkomsten te genereren. “In de winter is er minder vraag naar nail art en cosmetische voetverzorging.” Desgevraagd laat de pedicure het setje edelstenen zien. Ze neemt er een uit. “Dit zijn chalcedonstenen, steentjes die je tussen de tenen stopt. En deze – ze wijst naar kogelvormige en kegelvormige stenen – zijn eigenlijk van versteend hout”, bekent Nancy. “Het heeft een ontspannende werking en het werkt goed tegen verkoudheid en griep. Dat maakt het ook nog eens ideaal om in de winter aan te bieden. De platte stenen stop je tussen de tenen. Met de kegels masseer je langs de mediale en laterale zijde van de voet en met de kogels masseer je onder de voet. Ik gebruik het als ontspannende massage. Je kunt het ook therapeutisch gebruiken, maar dan heb je een gedegen vierjarige opleiding nodig.” Voor gebruik worden de stenen verwarmd in de Hot Stone-heater. Voor het geven van een lichaamsmassage gebruikt de schoonheidsspecialist weer andere edelstenen, zoals amethist (“werkt goed tegen migraine”), rozenkwarts (“dat is de steen van de liefde, werkt goed op het hart en is erg ontspannend”), bergkristal (“werkt zuiverend”), sneeuwvlok obsidiaan (“dat is echt een steen om te aarden”).

Keuze productlijn

Nancy heeft voor haar salon een productlijn moeten kiezen voor de lichaamsverzorging als voor de voetverzorging. Hoe heeft ze dat gedaan? “In het begin heb ik alle vakbladen nagekeken op fabrikanten en leveranciers. Ik heb hen aangeschreven voor informatie en ik heb proefpakketten aangevraagd.” Ze probeerde alle proefpakketten uit en keek welke producten haar aanspraken. “Van de producten die overbleven, heb ik de fabrikanten aangeschreven voor een afspraak. Dan komen ze bij je langs.” Over de leverancier van Osaìne, een productlijn voor de lichaamsverzorging, reageert de schoonheidsspecialist heel enthousiast. “Bij hen heb ik een kennismakingsdag gekregen, waar alle producten werden uitgelegd en waar werd uitgelegd hoe de behandelingen in elkaar zitten. Ze bieden veel extra’s. Zo brengen ze de ‘Osaìnews’ uit, een nieuwsbrief die je naar je klanten kunt sturen met daarin informatie over producten, achtergrondinformatie en aanbiedingen. De producten die in het nieuws als aanbieding staan, krijg je toegestuurd. Wat je na afloop niet hebt verkocht, mag je terugsturen. Dat is heel aantrekkelijk, want dan blijf je niet met producten zitten. Ook geven ze tal van trainingen, zoals verkooptrainingen.” Bij de haar bekende leveranciers van voetverzorgingsproducten mist ze die ondersteuning. “Daar krijg je bijvoorbeeld niet uitgelegd hoe je de voetmaskers gebruikt, wat de juiste verhoudingen voor het poeder en het water moet zijn. Die verhouding krijg ik niet goed. Als ik de gebruiksaanwijzing volg, dan lukt het niet.”

Over hoe ze haar toekomst ziet, heeft de bezige bij duidelijk nagedacht. “Ik wil uiteindelijk een grote salon waar ik alles wat ik te bieden heb in aparte ruimtes kan doen. Dus een aparte ruimte voor het pedicuren, een aparte ruimte voor de schoonheidsbehandelingen, een aparte ruimte voor massages.” En dan heeft ze ook eigen personeel in dienst. “Als je zo’n divers aanbod hebt, kun je niet meer alles zelf blijven doen. Hoewel ik duidelijk mijn kwaliteiten heb, kan ik niet overal even goed in zijn.”

Podopost juli 2011Podopost juli 2011-1Podopost juli 2011-2

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bgn_logo_rgb-2