Met de jaarwisseling in het vooruitzicht en de eindejaar borrels op komst liggen de momenten waarop je ongemerkt te veel eet weer op de loer. En laten we drank ook niet vergeten. Een paar glazen alcohol helpt je zo aan een berg extra calorieën, maar dat niet alleen.
Alcohol zorgt er ook voor dat je wat ontremd raakt en dan eet je gemakkelijk meer dan je
normaal gesproken zou doen. Dat is natuurlijk geen drama mocht het een keer gebeuren. Eén avondje uit de band springen maakt je immers niet dik. Maar als je je op al deze gelegenheden onder het genot van een drankje een beetje laat gaan zal het je niet verbazen dat je ongemerkt wat extra kilo’s verzamelt. Dat kan anders!

Tip 1

Inventariseer je risicomomenten. Welke feestjes, borrels en etentjes staan er de komende
maand in je agenda? Maak een lijstje van momenten waarop het risico van overeten en te veel
drinken op de loer ligt.

Tip 2

Bepaal je mogelijkheden. Als je vooraf nadenkt over je mogelijkheden in deze situaties is het risico dat je je laat meesleuren in het moment minder groot. Op welke wijze kan je zelf
sturen in wat je wel of niet eet en drinkt?

Tip 3

Pak je normale ritme weer op. Etentje achter de rug? Pak zo gauw mogelijk je normale ritme weer op. Of las een balansdag in, waarbij je een dagje extra gezond eet en je energie-inname beperkt.

Balansdag

Toch iets je boekje te buiten gedaan. Hier een voorbeeld van een menu voor een balansdag.

ONTBIJT (242 kcal)
– Schaaltje magere kwark (150 gram) met 1 sinaasappel in stukjes, 1 eetlepel lijnzaad en 1 handje rozijnen
– Thee of koffie zonder suiker
– Glas water

TUSSENDOOR (160 kcal)

– 2 kopjes koffie met opgeschuimde halfvolle melk, zonder suiker
– Een snee volkorenbrood, besmeerd met halvarine en appelstroop
– Glas water

LUNCH (429 kcal)
– 2 sneetjes volkorenbrood (dubbele boterham), besmeerd met halvarine, met 1 plak belegen 30+ kaas en plakjes kerstomaat
– 1 snee volkorenbrood, besmeerd met hüttenkäse en plakjes radijs
– 1 beker karnemelk
– Glas water

TUSSENDOOR (133 kcal)
– Thee of koffie zonder suiker
– 1 in plakjes gesneden appel met schil met 1 theelepel kaneel
– 1 volkorenbiscuitje
– Glas water

WARME MAALTIJD (435 kcal)
– Roerbak een royale portie groente (200 gram) met wat peper in een halve eetlepel olie
– Voeg voorgekookte aardappelpartjes (150 gram) toe en bak mee
– Voeg 100 gram voorgekookte doperwten toe
– Voeg 100 ml water toe en stoof het geheel met een laurierblad ongeveer 3 minuten
– Snijd 100 gram pangasiusfilet in blokjes, bestrooi met wat peper en een snufje zout en stoof de vis nog 5 minuten mee
– Glas water

TUSSENDOOR (98 kcal)
– Thee of koffie zonder suiker
– 1 schaaltje magere yoghurt
– 2 eetlepels blauwe bessen

Nancy Peter

Nancy Peter

Nancy van Derma Clinic Vlodrop is schoonheidsspecialiste, permanente make-up specialist, visagiste en gewichtsconsulente.
cenzaa-logo-wit
partner-logo01
huidproffecional
bemineral-logo-60